Relacja z wypadu na Szczeliniec i Kudowę Zdrój – obłędne widoki cz.1

Dostaliśmy kontakt do człowieka, który buduje domy naturalne i zaprosił nas na miejsce budowy. Na początku myśleliśmy, że jedziemy do miejsca, w którym zostały zakończone prace nad budową okrągłego domu z zielonym dachem stożkowym, w konstrukcji drewnianej, wypełnionej słomą i gliną. To był nasz cel podróży ale…Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 01

jak się później okazało, nie tylko. Dom znajdował się w miejscowości o nazwie Pasterka, dokładnie 45 km od naszego domu. Trasa była bogata w przepiękne górskie krajobrazy. Tego dnia trochę padał deszcz, więc tym bardziej można było zauważyć przepiękne kolory w blasku słońca. W dodatku powietrze było niesamowicie czyste, świeże i bardzo przyjemne dla wszystkich naszych zmysłów.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 15

Droga do tego miasteczka ciągła się wzdłuż drogi otoczonej starymi domami, na przemian z ogromnymi polami łąk i pastwisk. Mała miejscowość, miała tylko kilkanaście domków. Kiedy dojechaliśmy do tego domu, okazało się, że to nie ten który chcieliśmy odwiedzić. Oczywiście był wykonany w tej technologii, ale był zwykły, standardowy, prostokątny. Jednak warto było również go zobaczyć z bliska, gdyż na miejscu zastaliśmy ekipę budowlaną, która nam poradziła w kilku kwestiach odnośnie budowy domu z naturalnych materiałów. Dom był mały, ale przestronny, a co nam się bardzo rzuciło w oczy to ciemnoczerwony kolor tynków glinianych na ścianach. Glina nie była wykopywana z ziemi tylko zakupiona w normalnych workach, gotowa do użycia. W środku mieliśmy też okazję zobaczyć piec rakietowy, jeden z tych ładnie ozdobionych. Duży i jak się okazało dość kosztowny, gdyż wyniósł 20 tys. zł. A myśleliśmy, że takie piece są tanie w budowie, to nam dało do myślenia. Rozmawialiśmy z Mariuszem, który nas oprowadził i powiedział, że koszt tego domu ogólnie jest wysoki, taniej by wyszło zrobić standardowy dom. Gdyż wszyscy myślą, że taki dom z naturalnych materiałów wychodzi taniej, a jest to nie zawsze prawda. Może być tańszy jeśli większość prac robimy samodzielnie, to się wiąże z wydłużonym czasem budowania. Bardzo dużo prac jest przy takim domu, o czym się nie mówi. Tak na prawdę wszyscy szukają tanich rozwiązań, a nawet dom z pustaków w stanie surowym jest tani. Najdroższe jest zawsze wykończenie i to ciągnie ze sobą ogromne koszty. Warto zastanowić się przy projektowaniu, czy dom aby na pewno jest tańszy. To i wiele innych pytań warto sobie zadać przed planowaniem w jakiej technologi chcemy postawić dom.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 02

Ze względu na piękne krajobrazy tej okolicy, Mariusz zaproponował nam abyśmy zobaczyli punkt widokowy, który znajdował się na Szczelińcu. Zatem nie zastanawiając się długo nad tym, wyruszyliśmy żółtym szlakiem wzdłuż pięknych krajobrazów górskich.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 03

Oczywiście nie byliśmy przygotowani na piesze wędrówki i wspinaczki górskie, ale to nas nie zniechęciło do zobaczenia tego miejsca. Piękne widoki, wszędzie mnóstwo zieleni, leczniczych roślin i rwących strumyków. Polska jako kraj jest bardzo atrakcyjnym miejscem, gdyż jego tereny nie są tak bardzo skażone przez osiągnięcia cywilizacyjne człowieka.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 05

Mamy tak dużo dziko zachowanych terenów leśnych, piękne góry i doliny. Możemy zbierać grzyby w lesie i biwakować nad jeziorem, co jak się okazuje, w wielu krajach do prostych czynności to nie należy. Ponieważ albo jest zakaz, albo nie ma tego skwarku przyrody, gdyż został zamieniony na monokulturowe pastwiska, uprawy rolne lub magazyny przemysłowe. Większość obcokrajowców przyjeżdża do nas dlatego, gdyż u nas jest, ten rajski ogród, pełny w swej krasie. Mogą go doświadczyć, a nie tylko oglądać zdjęcia w książce.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 06

Czy Polak jest świadom tego bogactwa jakim dysponuje? Myślę, że niekoniecznie zdaje sobie z tego sprawę. Nie dostrzegamy tego, gdyż tutaj się urodziliśmy i dla nas to normalne, że jest. Dopiero kiedy coś tracimy odczuwamy jak cenne to dla nas było. W 2016 r. ma wejść ustawa w życie, w której każdy obcokrajowiec będzie mógł sobie kupić ziemię. Mamy tutaj dwie wizje, pierwsza, że przyjdą osoby, które wreszcie tchną życie w opuszczone regiony, z których będziemy mogli czerpać wiedzę i razem współpracować dla wspólnego dobra.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 07

Druga, bardziej pesymistyczna, że pojawi się inwestor i wykupi mnóstwo ziemi, którą zamieni na taką jak w innych krajach europejskich. Wytnie lasy, ziemię zrówna do zera i postawi hale, magazyny lub puste pastwiska ze skoszonym trawnikiem co do centymetra. Mamy tak dużo bez użytków ziemskich, w tak malowniczych terenach, że jest to smakowity kąsek, dla każdego przedsiębiorczego inwestora. Fakt, stworzy miejsca pracy, ale wyzyskujące człowieka i pozbawiające go połowy życia. Dlatego warto się jednoczyć i razem tworzyć wspólną przestrzeń do życia.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 04

Jak widzicie, choć zdjęcia tego całkowicie nie opisują, miejsce po którym stąpamy z każdym krokiem, co raz bardziej nas wciąga w te życiowe tematy. Mamy wszystko, wspaniałe miejsce po środku Europy, pełne rozmaitych terenów, doliny, wyżyny, jeziora i rzeki. Idealne do tworzenia społeczności cohousingowych. W naturalnych i zdrowych terenach, gdzie można uprawiać ekologiczną żywność, pozyskiwać energię ze słońca i cieszyć się z przyjaciółmi każdego dnia do zachodu słońca.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 08

W tych wszystkich rozmyśleniach, pojawiły się na horyzoncie ogromne, okrągłe skały. Było ich dużo i niezwykle poukładane na sobie, w różnych kombinacjach. Momentami, mieliśmy wrażenie, że wystarczy jeden ruch aby wszystkie skały poleciały w różne strony. Wszystkie były w dużym lub mniejszym stopniu zaokrąglone, pewnie przez ludzi, erozje wietrzne itp.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 09

Doszliśmy do miejsca, gdzie pojawiły się schody. Na szczyt prowadzi kręty szlak składający się z 665 schodów, ułożonych w 1814 przez Franza Pabla, sołtysa pobliskiego Karłowa. Po drodze mijaliśmy rzeczywiście niesamowicie obłędne skały.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 10

Byliśmy bardzo zaskoczeni ich kształtami i możliwościami natury do takiego ich umiejscowienia. Każda skała poruszała nasze wyobraźnie, bardzo ciekawe obrazy można było zobaczyć wpatrując się w te piękne okazy. Warto wybrać się na wycieczkę w Góry Stołowe i poznać świat tak niezwykłej przyrody.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 11

Szczeliniec Wielki, podobnie jak całe Góry Stołowe, zbudowany jest ze skał górnej kredy, głównie piaskowców ciosowych. Od strony północnej wiedzie szlak z Pasterki na przełęcz między Szczelińcami. Dlaczego Szczeliniec? Ponieważ wszędzie jest mnóstwo ogromnych szczelin między skałami. Wewnątrz licznych korytarzy panuje swoisty mikroklimat, a w niektórych miejscach śnieg utrzymuje się do lipca.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 12

To wyjątkowe miejsce w wyjątkowych górach! Na szczycie Szczelińca znajduje się również najstarsze w Polsce, górskie schronisko turystyczne Szwajcarka, wybudowane w 1846 roku w stylu tyrolskim. Obecnie nie było za wielu turystów, ale sezon się zbliża, wkrótce trudno będzie znaleźć kawałek wolnej przestrzeni.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 13

Znajdujemy się na wysokości 919 m n.p.m. w miejscu, do którego nie dochodzi żadna droga i nie może dojechać żaden pojazd. Wszelka żywność i potrzebne rzeczy są przeciągane tyrolką z miasteczka.  Szczeliniec Wielki leży na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych. Wypiętrzone przed 30 milionami lat są jednymi z nielicznych w Europie gór płytowych. Płyty z górnokredowych piaskowców ciosowych ułożone są poziomo – stąd nazwa gór, bo płaskie jak stół. Zachodnia część Gór Stołowych leży na terenie Republiki Czeskiej i nosi nazwę Wyżyny Broumovskiej. Północno-zachodni skraj pasma w okolicach Mieroszowa – Gorzeszowa – Krzeszowa – Chełmska – Okrzeszyna nosi nazwę Zaworów. W 1993 na terenie Gór Stołowych utworzono Park Narodowy Gór Stołowych.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 16

Szczeliniec Wielki to najwyższy szczyt w Górach Stołowych na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych. Należy on do Korony Gór Polskich i jest jedną z największych atrakcji turystycznych Sudetów z przepięknym rezerwatem krajobrazowym i tarasami widokowymi z panoramą Sudetów.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 18

Dokoła można zaobserwować, że na skałach leżą monety, głównie groszówki. Widocznie i tutaj powstała tradycja z wypowiadanymi życzeniami opłaconymi jednogroszówką. Jest tego bardzo dużo, widać że nawet turyści z innych krajów idą w nasze ślady, ponieważ centów też można trochę znaleźć. Wszędzie widoczna jest obfitość. Jest ziemia i są pieniądze, więc teraz jest czas na ludzi 🙂

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 17

Obok tarasów jest wstęp na teren rezerwatu, obejmującego szczytowe partie gór i jest płatny w okresie turystycznym. Jednak nie mieliśmy tyle czasu na zwiedzanie, gdyż chcieliśmy jeszcze zobaczyć jedno miejsce.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 19

Mimo niedużej wysokości bezwzględnej, szczyt jest widoczny już z daleka, jako trapezoidalny blok skalny, porośnięty lasem iglastym. Piaskowcowa powierzchnia szczytu jest zwietrzała i popękana, dzięki czemu tworzy różnorodne formy skalne, przypominające swoim wyglądem ludzi, zwierzęta oraz głębokie wąwozy i korytarze tworzące labirynt skał.Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 20

Pierwsze potwierdzone ślady bytności na szczycie ludzi, datuje się na rok 1576. Anonimowi mnisi wyryli wtedy na skale, zwanej Fotelem Pradziada, napis IHSV 1576. Podczas wojny trzydziestoletniej (1618–1648), skały Szczelińca prawdopodobnie służyły jako schronienie prześladowanym protestantom. W XIX w. szczyt stał się już ogólnie znaną atrakcją turystyczną. Odwiedziło go wiele znanych osobistości, m.in. Johann Wolfgang von Goethe.

Pasterka_Strzeliniec_Kudowa_Zdroj_ 21

To tyle jeśli chodzi o Góry Stołowe, przy których mieliśmy dużo rozmyśleń życiowych o Okrągłym Miasteczku. Ten dom, do którego chcieliśmy pojechać, jak się zorientowaliśmy, jest jeszcze dalej, za Kudową Zdrój, blisko granicy Czeskiej. Obecnie jest zamieszkiwany przez rodzinkę i będziemy chcieli najpierw skontaktować się z mieszkańcami, zanim ich odwiedzimy. Jednak dzień był jeszcze słoneczny, więc postanowiliśmy zobaczyć Kudowę Zdrój, gdyż mieszka tam Michał, który nie raz zapraszał nas do swego miasteczka. O tym możecie przeczytać w kolejnej części 2.